
Håkan Sandell
Håkan Sandell är född i Malmö 1962, och för närvarande bosatt i Oslo. Han debuterade tidigt som poet, men har låtit stryka det första decenniets dikthäften ur sin verkförteckning. På Gedins förlag utgav han under 90-talet bland annat samlingarna Fröer och undergång (1994) och Sjungande huvud (1996).
På Wahlström & Widstrand utkom 2009 samlingen Gyllene dagar, vilken föregicks av Midnattsfresken (1999), Oslo-Passionen (2003) och Skisser till ett århundrade (2006). Tolkningsvolymer med hans poesi har utkommit på tyska (Edition Rugerup) och ungerska, och ett amerikanskt urval är under förberedelse. Ett litet urval presentationer, ”8 poeter från Asien och Afrika”, utkommer på Fripress under våren 2012.
Intervju med Håkan Sandell på Boktipset
Copyright/Foto: Dimitri Lurie
Alla dikter av Håkan Sandell
Gyllene dagar

Diktsamlingen Gyllene dagar tar vid där den föregående Skisser till ett århundradeslutar: i ett intensivt närvarande i samhället och det politiska dagsläget, med staden och minnet som huvudsakliga motiv. En dikt på stort allvar, och samtidigt både humoristiskt retfull och ormväsande satirisk.
Gyllene dagar är en rundmålning av samtiden, en önskan om att bejaka nuet. Det är en dikt som inte ryggar för det nötta eller sjaviga, utan gärna uppsöker det missanpassade, de utsatta. Här finns ett alldeles eget tonfall, ett frammejslat sandellskt språk, på en gång rått och ömt, känsligt och rasande. En dikt som inte är någon skönsång, men som heller inte är rädd för att vara vacker.
Inlästa dikter
Skisser till ett århundrade

Sedan debuten på 1980-talet har Håkan Sandell gått sin egen väg. I början av 1990-talet tog han med sig anteckningsböckerna till Berlin, Köpenhamn och hamnade till slut i Oslo för fem år sedan. På Wahlström & Widstrand har tidigare utgivits Midnattsfresken (1999) och Oslo-Passionen (2003).
Inlästa dikter
Oslo-Passionen

”Hans diktning utgör verkligen ett projekt, en vision. Han går ner till de jordlager där det är rimligt att utan omskrivningar tala om själ och kärlek, om änglar och demoner”, skrev Ole Hessler i DN om Håkan Sandells diktsamling Midnattsfresken (1999). I Oslo-Passionen fortsätter Sandell detta visionära projekt där han beskriver vardagen med både dess allvar och galenskap med den romantiska poesins klassiska språk.